Dita Horochovská

Nový program My Dictate mi zrychlil a zjednodušil psaní

3. 02. 2008 20:31:34
Ve svém předchozím článku jsem psala o tom, že ovládám počítač hlasem, a také jsem v něm uvedla, že co nejdříve vyzkouším vylepšenou verzi mého stávajícího programu MyVoice. Zhruba před týdnem mě kontaktovala Alena Kubelková, studentka liberecké univerzity, kde vyvíjí hlasový program a nabídla mi, že za mnou přijede, program mi nainstaluje a seznámí mě s ním. Byla jsem z toho nadšená. Instalace trvala chvíli a poté jsem musela namluvit asi 300 slov, aby si program zvykl na můj hlas. Četla jsem slova, která se mi zobrazovala na monitoru a byly to výrazy, které se často používají (nejčastěji předložky, spojky, zájmena atd. ). Tato slova v průběhu diktování řeknu většinou jiným tónem, takže je programu musí umět rozeznat.
Srdecne Váš... P.S. Prosím omluvte spelling a interpunkci
Srdecne Váš... P.S. Prosím omluvte spelling a interpunkcihttp://www.cartoonstock.com/lowres/jmo1774l.jpg

Program, zvaný MyVoice, používám na ovládání celého počítače, kdežto novou verzi, zvanou MyDictate, používám pouze na diktování textů. Jelikož má čeština přes milion znaků a spousta slov si je velmi podobných, neuměla jsem si představit, jak to bude fungovat.

Celé to vypadá tak, že mám na obrazovce tabulku MyVoice, kde mám uložen nový program. Spustím ho tím, že řeknu "MyDictate", potom se automaticky program MyVoice vypne a zobrazí se mi na obrazovce tabulka, kde vidím slova, která říkám. Vím, že může být složité vyznat se v pojmech MyVoice a MyDictate, ale bohužel nevím, jak jinak bych to měla pojmenovat a vysvětlit. Abych mohla psát, tak musím říct "začátek diktování" a pak teprve mohu diktovat.

Program má v sobě uloženo asi půl milionu slov a dle své potřeby si tam mohu přidávat další bez omezení. Slova diktuji celá a pokud program napíše slovo, které jsem nechtěla, mám možnost vybrat si v tabulce z deseti variant (pokud tam to slovo je) to, co chci a to tak, že například chci napsat slovo "zahrada" program mi úplně nerozumí a napíše „přehrada“, podívám se do tabulky, jestli tam je slovo zahrada a pokud ano a je napsané třeba na pátém místě, tak řeknu "vezmi páté" a ono to napíše už správné slovo. Pokud se slovo liší v koncovce jako třeba u přídavných jmen, tak si mohu vymazat poslední písmeno nebo slabiku a doplnit písmena tak, jako jsem zvyklá z programu MyVoice s tím rozdílem, že neříkám pouze třeba „Adam“ když chci napsat "a", ale musím říct "znak Adam".

Naprosto úžasnou funkcí je to, že pokud chci napsat třeba sms z internetu a musím psát bez diakritiky, tak stačí, když řeknu "přepni diakritiku" a ono to automaticky píše slova bez háčků a čárek, coz je opravdu úžasné. Když se chci vrátit zpátky do programu MyVoice, tak pouze řeknu „hlasové ovládání“ a program MyDictate se sám vypne.

Funkcí, které program nabízí, je mnoho a na všechny si momentálně nevzpomenu a pokud ano, tak bych toho psala opravdu hodně, ale myslím si, že pro ukázku toho, jak program funguje, to rozhodně stačí a doufám, že se mi to povedlo vysvětlit srozumitelně.

Rychlost psaní se mnohonásobně zrychlila, takže články mi půjdou psát, jako když bičem mrská. Dříve mi trvalo delší dobu něco napsat a teď mi trvá delší dobu vymyslet, co chci psát.

Na závěr musím znovu poděkovat týmu profesora Jana Nouzy z liberecké univerzity zato, že mi opět usnadnili práci na počítači a konkrétně s diktováním textů.

Autor: Dita Horochovská | karma: 36.44 | přečteno: 10587 ×
Poslední články autora