Dita Horochovská

Originální dárek za vysvědčení – biografie Adolfa Hitlera

2. 07. 2008 9:06:45
Letos to bylo asi poprvé, kdy jsem si něco přála za vysvědčení. Nechci se nijak chlubit tím, že jsem měla hezké vysvědčení, ale pro pochopení originálního dárku za něj, to je celkem nutné. I přesto, že jsem si nikdy nic nepřála, tak jsem vždycky dostala něco nečekaného a naštěstí jsem z toho nebyla nikdy zklamaná.

Na svém blogu jsem napsala článek o nezapomenutelném zážitku, který jsem zažila, při návštěvě Osvětimi a také o tom, že mě téma 2. světová válka velice zajímá a baví. Není to, samozřejmě proto, že bych to všechno, co se dělo uznávala a souhlasila s tím, ale pouze mě to zajímá, ale asi nedokážu slovo zajímá v tomto použití, zcela vysvětlit.

Příští rok maturuji a budu muset u maturity předložit seznam knížek, které jsem přečetla, a jelikož nejsem zrovna čtecí typ a vlastně bych tam nic kloudného nenapsala, tak jsem už dlouho zvažovala, že si půjčím nebo koupím knížku o 2. světové válce. Letošní vysvědčení bylo dobrou záminkou, abych si udělala nějakou radost. Sice jsem si ty knížky mohla koupit sama, ale když je možnost toho, že to dostanu, tak se tomu nebráním:-). Šla jsem tedy do knihkupectví a po něčem jsem pátrala. Po velkém množství knížek, které jsem prošla, mi do chuti přišla kniha o Josephu Goebblesovi, kterého snad ani nemusím představovat s názvem Doktor Goebbles a napsal to Roger Manvell a Heinrich Fraenkel.. Tato kniha mi byla knihkupcem velice doporučena. Je mi sice jasné, že mi ji nebude vymlouvat a znechucovat, když mu tím udělám kšeft, ale už od pohledu jsem na něm viděla, že tomu rozumí a je slušný, takže by mi nic špatného neprodal.

Když jsem přišla domů, tak jsem nejprve usedla k počítači a na internetu jsem hledala recenzi této knížky. Vím, že jsem to měla udělat spíše naopak, ale jelikož jsem vůbec nevěděla, co si koupit, tak jsem to udělala až v tomto pořadí. Dočetla jsem se, že to je výborná knížka a je velmi prodávaná, takže se mi ulevilo, že má volba byla správná. Jak jsem tam tak po tom internetu brouzdala, tak jsem v této kategorii našla obsáhlou biografii Adolfa Hitlera. Tato dvojdílná biografie s názvem Hitler 1889 – 1936: HYBRIS, což je první díl a kterou napsal Ian Kershaw a druhý díl s názvem Hitler 1936 – 1945 NEMESIS od stejnojmenného autora, patří mezi naprosto nejlepší, neobsáhlejší a nejucelenější ze všech, které byly kdy vydány. Velkým plusem je to, že je čtivá a ne pouze odborná. Cena není zrovna nízká, ale vzhledem k provedení a informacím, které knihy obsahují, je to celkem přijatelné.

Po chvíli váhání jsem se rozhodla, že by stálo zato si to přečíst. Pocítila jsem potřebu knížku mít, a tak jsem šla znovu do knihkupectví, abych se zatím podívala, jestli ji vůbec mají, protože jsem si jí předtím nevšimla. Když jsem to našla, tak ke mně přistoupil onen známý knihkupec a řekl mi, že lepší biografii o Hitlerovi ještě neviděl a znovu mi řekl to, co jsem si předtím přečetla na internetu. Pokud mě při nakupování něco opravdu nadchne, tak příliš dlouho nepřemýšlím, jestli si to mám koupit ( je samozřejmě jasné, že si nemůžu koupit každou věc, která mě nadchne a líbí se mi ), ale když to je v rámci mých možností, tak si ráda udělám radost. To samé bylo i při rozhodování o koupi této dvoudílné biografie. Nakonec jsem se odhadovala a už jsem si to odnášela domů. Za vysvědčení jsem už sice doma měla životopis Goebbelse, ale toto jsem si byla ochotna koupit sama. Rodiče si knížku prohlédli a zhodnotili, že vysvědčení stálo zato, aby mi koupili i tyto dvě knížky. Nechci být příliš náročná, ale jejich nabídce jsem se dlouho nebránila.

Zatím čtu Goebbelse a nemůžu se od toho odtrhnout. Knížka se mi líbí, protože je hezky napsaná a čtivá. Nejsou v ní žádné odborné názvy nebo nezáživné popisy, kterým bych nerozuměla, ale je to psáno dobrou formou. Zatím jsem pouze na začátku, takže se dozvídám něco o Goebbelsově dětství a o tom, jak se vyvíjela jeho kariéra do doby, než potkal Hitlera. To jsou jediné důvody, proč se mi knížka líbí. V žádném případě nesouhlasím s ničím, co Goebbels v celém svém životě udělal nebo v co věřil. Až dočtu tuto knížku, tak se pustím do té biografie o Hitlerovi. Doufám, že bude opravdu taková, jak je popsána v recenzi a nezklame mě. Měla bych se v ní dozvědět úplně nové a zatím neodkryté informace, které byly zjištěny. Uvnitř jsou opravdu vzácné fotky, jak z jeho dětství, tak i z doby, kdy byl u moci. Když řeknu, že se na to těším, tak to nemyslím tak, že by mě těšilo to, že si přečtu o těch ohavnostech, které páchal a vymýšlel. Zajímá mě, jaké měl dětství a co ho vedlo k tomu, aby byl tohohle schopen. Zkrátka se o toto téma zajímám pouze z historického hlediska.

Někdy, když čtu o 2. světové válce nebo se dívám na filmy či dokumenty, tak se často zamyslím nad tím, jak málo stačilo k tomu, aby bylo Hitlerovi, a nejen jemu, znemožněno tohle všechno a svět mohl vypadat úplně jinak a hlavně by nezemřelo, tak zbytečně tolik nevinných lidí. Na druhou stranu mi potom dojde, že pokud by to neudělali tito netvoři, tak by se objevil zase někdo jiný a udělal by to samé.

Myslím si, že až si učitelé při maturitě přečtou mou četbu, tak jim ani nebude vadit, že tam toho nemám moc uvedeného, protože budou asi udivení z toho, že si holka vybírá takovouto četbu.

Tímto článkem jsem chtěla pouze říci, že místo toho, abych si za hezké vysvědčení koupila něco na sebe nebo nějakou kosmetiku, jako téměř každá holka, tak já si radši vyberu takovéhle depresivní a drsné knížky, které by pro někoho mohly být spíše trestem, než hezkým dárkem.

Autor: Dita Horochovská | karma: 19.85 | přečteno: 3152 ×
Poslední články autora